כך הופכים ילדים לאינטליגנטים

כך הופכים ילדים לאינטליגנטים

shutterstock_744297028 (1)

6 נקודות שחשוב לדעת

1. ילדים אוהבים ללמוד. נקודה.
ראיתם פעם תינוק בן חצי שנה פוער עיניים כשהוא בוחן לראשונה אדם זר או ילדון בן שנתיים עוקב בהשתהות אחרי שיירת נמלים?. הקב"ה ברא את האדם סקרן ושואף לדעת. (כמה עצוב שמה שמדכא את השאיפה הזו היא פעמים רבות אנחנו המבוגרים) ולכן הנחת היסוד הבסיסית והראשונה היא שהילד שלנו ,כמו כל יצור אנושי, הוא בעל יצר סקרנות טבעי, הוא תאב ללמוד עוד ולהוסיף ידע. ולכן התפקיד שלנו המבוגרים הוא לתפוס את הניצוץ, להדליק אותו ולא חלילה לדכותו (איך עושים את זה? בהמשך).

2. מה מדבר אליך?
'כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות' (ברכות (נ"ח, ב').
אנחנו שונים! וחשוב לזכור זאת ו'לזרום' עם תחומי העניין והעדפות של הילד. ילד שמתעניין במטוסים יגלה סקרנות להבין כיצד פועל מנוע של מטוס, ייהנה להכיר סוגי מטוסים (יש מטוס שיכול לנחות בים וואוווו). ואם אנחנו רוצים לעבוד דווקא על זיכרון אפשר גם להכיר שמות של חברות תעופה שונות. ילדה שמתעניינת בבובות תוכל ללמוד דרכם על אברי הגוף, ללכת לטייל עם הבובה במקומות שונים (למשל להכיר את החיות בגן החיות) או להכין סט מלמלות לבובה (בצבעים שונים….).
חשוב מאוד להכיר את החוזקות של הילד ולעבוד דרכם האם לילדי חוש טכני (פירוק מכשירים –עולם של תגליות ופיתוח), הוא בעל חוש אסטטי ועוד. הלימדה דרך החוזקות נותנת תחושת העצמה ומגבירה את הביטחון העצמי ויכולת המסוגלות של הילד.

3. מי הסבתא של החתן?
זוכרים מה לבשתם ביום החתונה שלכם, את הברכות של החופה, הריקודים וגם את המשפט שאמרה הסבתא שלו? מחקרים מראים כי הזיכרון שקשור לחוויה רגשית (פרוצדורלי) הוא הזיכרון שנצרב בצורה השמורה ביותר. אז מה נעשה כדי שנזכור את הלמידה? פשוט מאוד-נעשה כל יום חתונה, לא, לא חתונה ממש עם כלה, כיסא ושמלה (למרות שזה רעיון לא רע בכלל…) הרעיון הוא להפוך כל שעת למידה לחוויה (היצר והרצון כבר נמצאים שם זוכרים!). כשעושים שימוש בתחומי העניין ובחוזקות של הילד זה נהפך לקל הרבה יותר. אבל חשוב לוודא שכלל המשתתפים נהנים, כן גם ההורים אם ההורה לא נהנה הלמידה לא תחזיק מעמד. נקודה.
חשוב מאוד להבין ממה אתם נהנים יותר ופחות (שונאת רעש, אוהבת ממתקים, לא יכולה שיש לי טלפונים או כלים בכיור) ולהשתדל להעצים את החוויה שלכם. ילדים זה כיף.

4. הטעם שאחרי….
מכירים את התענוג שבקוביית השוקולד הראשונה, השנייה, השלישית הרביעית ה…..ה….. ה……. ו…..יכססס באלי להקיא.
הכלל הוא ששוקולד הוא טעים! אבל בגבול. וכך גם בלמידה, כדי לגרות את יצר הסקרנות של ילדנו שוחרי הדעת חובה למסגר, להגדיר את הזמן. אם נמשיך את המשחק עוד כי נראה שסוף סוף הוא קלט משהו-ההפסד עלול להיות משמעותי יותר מהרווח, וחבל! חשוב להכיר את טווח הקשב של הילד שלי, לשים לב לאיתותים ('בורח' למשחקים אחרים, מתקשה לשבת) ולהפסיק בזמן! חשוב לדעת כי טווח קשב הממוצע לילד בן 3 הוא בן 9 ל15 דקות בלבד!! (הטווח עולה ב3-5 דקות בכל שנה).

5. להריח מטוסים
בני האדם קולטים מסרים מהסביבה מאמצעות החושים. ככל שנגביר את השימוש בחושים ונשתמש ביותר חושים המיידע ייטמע טוב ומהר יותר. בשביל לשפר את יכולות הזיכרון לילדון שמאוהב במטוסים נכין משחק זיכרון בצורת מטוסים, נרכיב מטוסים ונכתוב עליהם שמות של חברות תעופה, נמציא ביחד שיר חמוד עם תנועות (אפשר להשתמש במנגינה עדינה המלווה בתנועות 'מלטפות' או במשהו רועש המלווה בקפיצות חזקות). ואם לילדון שלנו חוש ריח מפותח אפשר בהחלט להשפריץ סוג שונה של בושם על כל מטוס.

6. אדמה, בור וקיסם.
מכירים את הסיפור על הכפרי שניסה שנים רבות לחפור בור באדמה ללא הצלחה, עד שאיש זקן וחכם ביקש ממנו לתאר לו כיצד הוא חופר, והכפרי לתומו סיפר שהוא משתמש ב….קיסם. זה נשמע, מצוץ ומגוחך אבל לפעמים גם אנחנו משקיעים זמן, מאמצים וכסף מבלי לבדוק האם הם יעילים בכללל? השגנו מה שרצינו? ומה המחיר? חשוב מידי פעם לעצור ולחשוב מה היה יעיל, מה עבד יותר ומה פחות. כדאי מאוד לפרק לרכיבים, מה עבד ולא היה טוב. וכך נדע על מה אנחנו רוצים לשמר לפעמים הבאות.

Share this post

מחפשים משהו מסויים?

תודה שהסכמת לתנאי השימוש בטפטופים :)
תזכורת: קבצים להורדה הינם לשימוש אישי
ולא להעברה

עכשיו נשאר רק לשלם

תהנו :)